AI Chatbot Guus

De gemeente Goes maakt gebruik van een AI chatbot, Guus. Deze is op het moment offline. Wij zijn bezig met de laatste voorbereidingen voor een compleet nieuwe versie van Guus, Guus 3.0. Op deze pagina lichten wij de werking toe.

Basis voor antwoorden

Guus, de AI chatbot geeft antwoorden op basis van opgevoerde webpagina's. In dit geval pagina's van goes.nl of grdebevelanden.nl met geverifieerde informatie. Aan de antwoorden kunnen geen rechten worden ontleend. Controleer bij twijfel altijd de bijhorende webpagina van goes.nl of grdebevelanden.nl of neem contact op met het KCC van de gemeente Goes via 14-0113. 

Algoritme om de vraag te analyseren

Om de vragen die gebruikers aan chatbot Guus stellen te analyseren maken wij gebruik van AI. Het taalmodel draait op servers in Nederland en in Zweden. Er gaan dus geen gegevens naar andere landen. De gegevens zijn uitgebreid beveiligd en worden automatisch verwijderd. Ze worden niet gebruikt om het model te trainen of voor commerciƫle doeleinden.

Guus 3.0 heeft geen persoonsgegevensfilter meer. Guus 2.0 stuurde nog gegevens naar Amerika. Guus 3.0 doet dat niet. Onder andere hierdoor kunnen wij veilig persoonsgegevens verwerken.

Werking algoritme

Wij hebben het algoritme beschreven in het landelijke algoritmeregister.

Ga naar algoritmeregister(link is extern)

Nog in ontwikkeling

AI technologie is nieuw. Als gemeente willen wij graag ervaring opdoen met deze technologie. Hierdoor kan het echter voorkomen dat de bot nog niet optimaal werkt. Er lopen bijvoorbeeld nog verbeteringen op het gebied van meertaligheid. Heeft u hier vragen over of wilt u iemand hierover spreken? Stuur dan een e-mail naar stadskantoor@goes.nl of neem telefonisch contact op via 14-0113.