Akte burgerlijke stand

Algemeen

Een akte van de burgerlijke stand is een officieel document van een geboorte, overlijden, huwelijk, partnerschapsregistratie of echtscheiding. De akte vraagt u aan in de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Wij versturen u de met DigiD/eHerkenning aangevraagde akte per post op.

Voorwaarden

U heeft de mogelijkheid om een akte aan te vragen van:

  • uzelf;
  • uw echtgenoot of geregistreerd partner;
  • uw ouders of grootouders;
  • uw kinderen of kleinkinderen;
  • iemand waarvan u erfgenaam bent;
  • een cliënt als u advocaat of notaris bent;
  • iemand die u gemachtigd heeft.

U vraagt de akte online aan. Toch aan de balie langskomen? Dit is alleen op afspraak mogelijk.

Akte aanvragen voor advocaten en notarissen

Start aanvraag akte (eHerkenning)

  • Met uw gebruikersnaam en wachtwoord voor eHerkenning is de aanvraag te doen. U heeft betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3) of hoger nodig;
  • Per online aanvraag is maximaal één verzoek in te dienen. Het is daarna uiteraard mogelijk om meer aanvragen in te dienen;
  • U krijgt via e-mail een bevestiging van uw aanvraag;
  • De aanvraag ronden we binnen drie werkdagen af.

Daarna ontvangt u de originele documenten binnen twee werkdagen per post.

Per post

Stuur een brief met daarin:

  • Voor wie u een uittreksel aanvraagt;
  • Waarom u het uittreksel nodig heeft;
  • Welke gegevens op het uittreksel moeten staan;
  • Als u een toevoeging van de Raad voor Rechtsbijstand heeft, voegt u deze aan uw verzoek toe.

Onderteken de brief en stuur deze naar:

Gemeente Goes
Afdeling Dienstverlening
Postbus 2118
4460 MC  Goes

U ontvangt het uittreksel binnen zes weken per post.

Kosten 2024

Akte Burgerlijke Stand € 16,60