Autoluwe binnenstad - ik woon in de binnenstad
Vraag en antwoord voor inwoners van de binnenstad
-
Het plaatsen van een kentekencamera is een relatief dure oplossing voor een specifiek probleem aan de Ravelijn de Grenadier. Hiervoor kan extra handhaving door gemeentelijke handhavers het gewenste resultaat opleveren.
-
Het Groene Weidje uit het autoluwe gebied halen is geen optie. De bewoners zullen dan nog steeds door het autoluwe gebied moeten rijden om bij het Groene Weidje uit te komen, dus een ontheffing zal dan ook nog nodig blijven.
Voor de bewoners van het Groene Weidje wordt de Stenen Brug opengesteld, zodat ze niet helemaal door het winkelgebied hoeven te rijden. Uit eerder onderzoek bleek dat de brug autovoertuigen kan dragen. Het gaat om een relatief klein aantal auto’s.
Om te voorkomen dat leveranciers met zware voertuigen ook gebruik gaan maken van de Stenen Brug, wordt de rijbaan daar versmald door middel van bloembakken bijvoorbeeld. We kijken zes maanden of het verstandig is de Stenen Brug open te stellen voor de bewoners van het Groene Weidje. Op basis van de evaluatie sturen we een voorstel aan het college.
-
Wij maken onderscheid tussen verschillende soorten werkzaamheden en activiteiten:
- Calamiteiten:
De werkzaamheden hebben een zo spoedeisend karakter dat schade kan ontstaan als men niet onmiddellijk in de naaste omgeving van de uit te voeren werkzaamheden kan parkeren of rijden (zorgverleners, beveiligingsdiensten, storings- en reparatiediensten). Voor de werkzaamheden is het voertuig nodig in de directe omgeving:
- In het voertuig waarvoor ontheffing is aangevraagd is apparatuur aangebracht die vast met het voertuig is verbonden en die in de directe omgeving van de uit te voeren werkzaamheden beschikbaar moet zijn, bijvoorbeeld compressoren, hoogdrukapparatuur, zaagapparatuur, lasapparatuur, watertankinstallaties en dergelijke.
- Het voertuig waarvoor ontheffing is aangevraagd is tijdens de uitvoering van de werkzaamheden onder handbereik nodig, waarbij niet kan worden volstaan met het laden en lossen van goederen en waarbij geen parkeerplaats in de nabije omgeving aanwezig is. Bedrijven die hun voertuig niet nodig hebben, maar wel moeten laden en lossen, kunnen zonder ontheffing laden en lossen tijdens de vastgestelde laad- en lostijden. Als dit niet lukt, dan kunnen ze een dagontheffing kopen om kort te laden en te lossen en daarna hun auto weer buiten het gebied te parkeren.
- Calamiteiten:
-
Een autoluwe binnenstad zal niet veel verandering betekenen voor thuiszorgmedewerkers. Een groot deel van de binnenstad is al voetgangersgebied, waardoor thuiszorgmedewerkers al aangewezen zijn op het parkeren aan de rand van de binnenstad als zij cliënten bezoeken in dit gebied. Vrijwel alle thuiszorgorganisaties maken gebruik van de fiets en voor het parkeren in het vergunninghoudersgebied maken zij gebruik van bedrijfsdagdeelkraskaarten. Dat blijft mogelijk.
Huisartsen en verloskundigen (eerstelijns hulpverleners die medische handelingen bij iemand thuis verrichten) komen wel in aanmerking voor een ontheffing.
Mantelzorgers moeten ook parkeren aan de rand van het centrum of met de fiets komen, tenzij ze degene die mantelzorg nodig heeft moeten ophalen om bijvoorbeeld naar een zorginstelling te brengen. Na aanmelding in het systeem door het kenteken door te geven, kan de mantelzorger binnen maximaal een half uur iemand ophalen of weer wegbrengen, maximaal 2 keer per dag. Parkeren is niet toegestaan.
-
Voor deze bezorgdiensten moeten we nog wat uitzoekwerk doen, omdat het om verschillende categorieën bezorgers gaat. Waarschijnlijk is maatwerk noodzakelijk. Als de bezorgers in aanmerking komen voor een ontheffing, is het advies waarschijnlijk dat ze per keer nooit langer dan een half uur in het autoluwe gebied mogen zijn.