AI Chatbot Guus

De gemeente Goes maakt gebruik van een AI chatbot, Guus. Op deze pagina lichten wij de werking toe.

Basis voor antwoorden

Guus, de AI chatbot geeft antwoorden op basis van opgevoerde webpagina's. In dit geval pagina's van goes.nl of grdebevelanden.nl met geverifieerde informatie. Aan de antwoorden kunnen geen rechten worden ontleend. Controleer bij twijfel altijd de bijhorende webpagina van goes.nl of grdebevelanden.nl of neem contact op met het KCC van de gemeente Goes via 14-0113. 

Algoritme om de vraag te analyseren

Om de vragen die gebruikers aan chatbot Guus stellen te analyseren maken wij gebruik van AI. De vraag wordt hiervoor naar een server van OpenAI gestuurd. Na beantwoording wordt alle informatie weer vernietigd binnen dertig dagen. Hierdoor blijven er geen gegevens achter. Wij vragen desondanks toch dat gebruikers geen persoonsgegevens invoeren. Gegevens worden ook niet gebruikt voor het leren of verbeteren van het taalmodel. Ook worden er geen gegevens verkocht. Gegevens kunnen wel geanalyseerd worden om misbruik tegen te gaan.

In april 2024 hebben wij als extra hulpmiddel een persoonsgegevensfilter geïmplementeerd. Mocht iemand toch persoonsgegevens invullen dan wordt de vraag niet verstuurd naar OpenAI en stopt het gesprek.

Werking algoritme

Wij hebben het algoritme beschreven in het landelijke algoritmeregister.

Ga naar algoritmeregister

Nog in ontwikkeling

AI technologie is nieuw. Als gemeente willen wij graag ervaring opdoen met deze technologie. Hierdoor kan het echter voorkomen dat de bot nog niet optimaal werkt. Er lopen bijvoorbeeld nog verbeteringen op het gebied van meertaligheid. Heeft u hier vragen over of wilt u iemand hierover spreken? Stuur dan een e-mail naar stadskantoor@goes.nl of neem telefonisch contact op via 14-0113.