Autoluwe binnenstad - algemene vragen
Algemene vragen en antwoorden
-
Om de historische binnenstad voor zoveel mogelijk mensen, functies
en activiteiten toegankelijk te houden, hebben we (meer) ruimte nodig. Deze ruimte vinden we onder meer door minder voertuigen in de historische binnenstad toe te laten. Hierdoor wordt het verblijf in het centrum van Goes voor iedereen aangenaam. Door de afsluiting neemt de verkeersoverlast af en ontstaat er een veiliger en rustiger klimaat voor bewoners, bezoekers, voetgangers en fietsers. Daarnaast draagt een autoluwe binnenstad bij aan een verbeterde luchtkwaliteit, meer verkeersveiligheid en minder geluidsoverlast. -
Autoluw betekent dat er (op bepaalde tijdstippen) alleen nog voertuigen met een ontheffing de binnenstad in mogen rijden.
-
De gebieden in fase 2 worden uiteindelijk gebieden met parkeerplekken voor vergunninghouders. Maar dit kan pas nadat er alternatieve parkeerplekken voor bezoekers zijn gevonden. Dit onderzoek loopt nu.
-
Dit zijn de doelgroepen die een ontheffing krijgen:
- Bedrijven die gevestigd zijn in het voetgangersgebied met parkeergelegenheid op eigen terrein;
- Bewoners die in het voetgangersgebied wonen met parkeergelegenheid op eigen terrein;
- Bewoners die in het voetgangersgebied wonen zonder parkeerplaats op eigen terrein, om te laden en te lossen. Niet tussen 11 en 18 uur in de winkelstraten en met een beperking van 1 uur per keer. De ontheffing mag uitsluitend worden gebruikt voor direct laden en lossen bij de woning (boodschappen of meubels bijvoorbeeld);
- Bewoners met een eigen gehandicaptenparkeerplaats in het voetgangersgebied;
- Marktkooplieden;
- Huisartsen en verloskundigen.
-
De parkeerplekken aan de Grote Kade en de parkeerplekken in de Korte Vorststraat zullen verdwijnen.
-
In de Kwaliteitsagenda Binnenstad 2030 staat wat de plannen van de gemeente zijn met de binnenstad in de komende jaren.
-
Het is uiteraard niet de bedoeling dat bijvoorbeeld een toerist die drie dagen achter elkaar het gebied inrijdt drie waarschuwingsbrieven thuiskrijgt en dan meteen na de derde keer inrijden wordt bekeurd. We bouwen een zogenoemde coulanceperiode in. Dat wil zeggen dat er tussen de waarschuwingen wel een bepaalde tijd zal zitten. Dit wordt nog nader uitgewerkt.
-
De venstertijden (ook wel laad- en lostijden genoemd) zijn van maandag tot en met vrijdag van 7 tot 11 uur, op zaterdag van 9 tot 11 uur en op zondag van 9 tot 12 uur.
-
Scooters van bewoners en ondernemers mogen nog het gebied in, maar daar moeten ze wel een ontheffing voor aanvragen. Omdat parkeren in het autoluwe gebied niet meer is toegestaan, behalve op een parkeerplek op eigen terrein, is het de bedoeling dat deze scooters zo veel mogelijk binnen worden geparkeerd, voor zover dat kan. Tijdens de proeftuin bekijken we in hoeverre het wenselijk is om bepaalde parkeervakken voor scooters in het gebied aan te leggen. Bezoekers aan de binnenstad zetten hun scooter aan de rand van de binnenstad neer, dus buiten het autoluwe gebied. Hiervoor maken we extra parkeerplekken.
Voor degenen die in het autoluwe gebied mogen komen met hun scooter geldt, net als voor de fiets, dat ze niet in de winkelstraten mogen rijden op de momenten dat de winkels open zijn.